کامالا هریس محتمل‌ترین گزینه برای رقابت با ترامپ

با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها چه خواهد شد؟ | شش جایگزین احتمالی جو بایدن معرفی شدند

با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها چه خواهد شد؟ | شش جایگزین احتمالی جو بایدن معرفی شدند
اکنون چه خواهد شد و چه کسی در نهایت با دونالد ترامپ رقابت می‌کند؟ ساز و کار پیش‌رو برای تعیین نامزد جانشین چگونه خواهد بود؟ در این گزارش می‌خواهیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.
کد خبر: ۲۷۹۵۵
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷

زی‌سان: پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در خصوص احتمال کناره‌گیری جو بایدن از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، او رسماً اعلام کرده که از رقابت‌ها کنار خواهد رفت.

جو بایدن حالا پس از کناره‌گیری از معاونش کامالا هریس برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات حمایت کرده، گرچه این حمایت به این معنا نیست که خانم هریس حتماً حمایت لازم را برای کسب نامزدی نهایی کسب خواهد کرد.

اکنون چه خواهد شد و چه کسی در نهایت با دونالد ترامپ رقابت می‌کند؟ ساز و کار پیش‌رو برای تعیین نامزد جانشین چگونه خواهد بود؟ در این گزارش می‌خواهیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

بر اساس قوانین آمریکا اگر یک رئیس جمهور فوت کند، استعفا دهد یا برکنار شود، معاون او به صورت خودکار کنترل امور را به دست خواهد گرفت، اما این ساز و کار برای تعیین جانشین رئیس‌جمهور برای شرکت در انتخابات صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین با کناره‌گیری جو بایدن، هرچند معاونش کامالا هریس، بیشترین بخت را خواهد داشت، اما به صورت خودکار گزینه دموکرات‌ها برای شرکت در انتخابات آبان‌ماه نخواهد بود.

در واقع سازوکار تعیین جانشین بایدن اصلاً ساده نخواهد بود و باید انتظار روند پیچیده‌ای را داشت.

در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها چه می‌شود؟

حالا که جو بایدن پیش از نشست چهار روزه از ۲۹ مرداد تا ۱ شهریور که در شیکاگو برگزار می‌شود، رسماً از رقابت کناره‌گیری کرده، فرآیند پیش‌رو به این شکل خواهد بود:

در مرحله نخست و پس از اعلام انصراف بایدن، نامزد‌های بالقوه به تأیید یا امضای صد‌ها هیئت نمایندگی که قرار است در «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» شرکت کنند نیاز خواهند داشت. اکثر این هیئت‌ها نمایندگان بایدن هستند که در پی پیروزی‌های او در انتخابات‌های درون‌حزبی برگزیده شده‌اند.

کسانی که بتوانند حمایت این هیئت‌های نمایندگی را جلب از کاندیدای بالقوه، به کاندیدای درون‌حزبی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری تبدیل می‌شوند. حمایت بایدن از یک کاندیدای خاص می‌تواند برای او اعتبار به همراه داشته و هیئت‌های نمایندگی را به سمت او متمایل سازد، اما هیچ الزامی ایجاد نمی‌کند که لزوماً گزینه مد نظر رئیس‌جمهور به عنوان جانشینش معرفی شود.

باید توجه داشت که ۳ هزار و ۹۴۹ نماینده، به علاوه ۷۴۷ نماینده ارشد در «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» شرکت می‌کنند. نامزد‌ها تا پیش از آن زمان تلاش خواهند کرد با لابی، هیئت‌های نمایندگی بیشتری را به سمت خود جلب نمایند.

سپس در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها میان این هیئت‌ها بر سر انتخاب نامزد نهایی حزب، رأی‌گیری صورت می‌گیرد. نامزد نهایی باید بتواند اکثریت قاطع آرا را کسب کند و رأی‌گیری تا زمانی که یک کاندیدا بتواند به این میزان آرا دست یابد در ادوار بعدی ادامه می‌یابد.

وقتی یک نامزد بتواند از مجموع ۴ هزار و ۶۹۶ نماینده و نماینده ارشد به آرای ۲ هزار و ۳۴۹ دست یابد، آن فرد نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد بود.

چه کسی جانشین بایدن می‌شود؟

در هفته‌های اخیر نام‌های مختلفی برای جانشینی بایدن مطرح شده و البته اسم کامالا هریس بیش از دیگران شنیده می‌شد. معاون رئیس‌جمهور که حالا از حمایت جو بایدن هم برای نامزدی برخوردار است.

واشینگتن پست ۱۱ نظرسنجی مختلف را که بعد از مناظره ترامپ و بایدن انجام شده، مورد بررسی قرار داده است؛ نتایج مجموع این نظرسنجی‌ها می‌تواند تصویر روشن‌تری از شرایط پیش‌رو ارائه دهد. بر اساس آن نظرسنجی‌ها ترامپ به طور متوسط برتری ۱.۹ درصدی نسبت به بایدن دارد. این عدد برای رقابت هریس و ترامپ، ۱.۵ به سود ترامپ است.

در این نظرسنجی‌ها همچنین از افراد پرسیده شد تفاوت بین بایدن و هریس را چطور می‌بینند؟ چهار نظرسنجی به نفع هریس بود، چهار نظرسنجی هم نشان داد که خانم معاون رئیس‌جمهور کمی بدتر از بایدن است و نتایج سه نظرسنجی هم می‌گوید که بایدن و هریس تفاوتی با یکدیگر ندارند.

نظرسنجی مشترک واشیتگتن پست، ایپسوس و ای‌بی‌سی نیوز که در ماه جاری میلادی برگزار شده نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از آمریکایی‌ها (اعم از جمهوری‌خواه، دموکرات و مستقل‌ها) معتقدند که اگر بایدن کنار رود بهتر است هریس نامزد دموکرات‌ها شود.

در همان نظرسنجی ۲۹ درصد از دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات‌ها هریس را نامزد مناسب بعد از کناره‌گیری بایدن دانسته‌اند. در حالی‌که ۷ درصد از گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا یاد کردند. ضمن اینکه ۴ درصد هم نام میشل اوباما همسر باراک را به عنوان گزینه خود معرفی کردند.

سهم پیت بودجیچ وزیر حمل و نقل دولت بایدن، و گرچن ویتمر فرماندار میشیگان هم در این نظرسنجی ۳ درصد بوده است.

البته باید توجه کرد که حدود نیمی از دموکرات‌ها نام هیچ نامزدی را ذکر نکرده‌اند و این می‌تواند بسیاری از معادلات را در فردای بعد از کنار رفتن بایدن تغییر دهد.

ضمن اینکه در هفته‌های اخیر نام سیاستمداران دیگری، چون جی پی پریتزکر فرماندار ایلینوی و جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا هم به عنوان نامزد‌های بالقوه جانشینی بایدن مطرح شده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون